Artikeln utforskar doktoranders uppfattningar om att vara en del av SWEAH. Skriftliga självrapporter som speglar 78 doktoranders erfarenheter och uppfattningar har analyserats med hjälp av tematisk analys.
Resultaten visar att anslutningen till SWEAH värderas högt
Skräddarsydda kurser
Studenterna betonade sin uppskattning av de skräddarsydda kurserna och lärandeaktiviteterna och rapporterade att dessa var avgörande för att fördjupa deras kunskaper och vidga deras forskningsperspektiv. Resultaten visar hur de navigerar mellan disciplinära och tvärvetenskapliga sammanhang och lär sig ett intellektuellt tänkesätt och förståelse för vikten av nätverksbyggande.
Vikten av samhörighet
Forskarskolan tillför ett tvärvetenskapligt lärande, influerat av studiekamrater och andra forskare, och visar vikten av byggandet av tvärvetenskapliga miljöer och hur detta kan uppnås.
Av Charlotte Löfqvist, Maria Haak, Catharina Melander, Gudrun Edgren, Søren S.B. Bengtsen and Susanne Iwarsson