TV-journalisten: "Sträck på ryggen och ta plats!"

Kvinna i svart kavaj
”Det var tungt att skiljas från SVT, men nu får jag roliga uppdrag där jag har stor nytta av mina tidigare erfarenheter, jag har haft ett brokigt och jättekul yrkesliv”, säger Marianne Rundström. Foto: Peter Cederlund

Stora Gerontologipriset går i år till Marianne Rundström, SWEAH-ledamot och tidigare nyhetsankare på SVT, nu frilans och mycket engagerad i frågor om åldrande. I veckan tar hon emot priset på en nordisk gerontologikonferens i Stockholm.

Grattis! Varför tror du att just du får priset?

– Jag har en fördel med min bakgrund och är igenkänd. Jag har arenor där jag har drivit de här frågorna. I till exempel min podcast Mogna röster för 60 plus, som är inne på femte året, talar vi enbart om möjligheter. Tänk, vi kan ha 25-30 år kvar när vi går i pension, det är ju helt kucku om vi bara spelar boule. Vi måste fylla på med nya saker och utvecklas – se möjligheterna, de finns – man får bara dyka lite djupare efter dem ibland, säger Marianne Rundström.

Själv har hon lärt nytt efter 65 och fördjupat sina kunskaper inom förlagsvärlden och gett sig in i nöjesbranschen med allsångskonserter på Åland.

Skrev bok om ålderism

Marianne Rundström motar en förkylning med en förmiddagspromenad i försommarsolen. Annars är det ganska fullt upp numera för den välkända TV-journalisten, som satt åldrande på svenska agendan.
– Jag sade upp mig före pensionsåldern, jag tyckte inte det fanns utvecklingspotential på SVT, så jag sa tack för kaffet och startade eget. Jag har initiativet och kan säga ja eller nej tack till uppdrag. Nu arbetar jag cirka 75 procent, bara för att det är kul och för att jag vill fortsätta utvecklas, säger Marianne Rundström.

Sedan några år tillbaka sitter hon också som allmänrepresentant i SWEAH:s styrelse. Hon fick frågan efter att ha skrivit en bok om ålderism och om hur Sverige sackar efter jämfört med stora delar av världen, när det handlar om att skapa möjligheter och satsa på människor som inte lockas av att gå i pension, eller inte känner sig färdiga med arbetslivet.

– När jag skrev boken blev jag väldigt engagerad i de här frågorna.
Bakom boken låg tre personliga ”uppvaknanden”. Det första var när hon intervjuade dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt i morgonsoffan och han släppte bomben att svenskarna skulle behöva arbeta fram till 75-årsåldern om Sverige skulle klara pensionerna.
Det var världens bästa budskap tyckte jag som var 62 år och jobbade heltid. Men det blev ramaskri ute i Sverige. Arbetslivet är orättvist och så olika, en del blir utslitna tidigt. När jag senare hälsade på mamma på äldreboendet satt personal och grät. För alla håller inte kroppen fram till 75. Men den som vill och kan, tycker jag inte ska stängas ute från arbetslivet.

Aldrig tänkt sig ett slut

Ett annat frö till boken såddes efter en intervju i radio med ett amerikanskt nyhetsankare som hade begärt avsked som 85-åring.

– Då vaknade en massa känslor om hur det var i svenska tv-branschen. Jag var då 63 år och hade aldrig tänkt tanken att slutet närmade sig. Jag var så himla ledsen att det skulle ta slut, jag hade ju aldrig varit bättre än då. Jag var väldigt duglig med all kunskap och erfarenhet, till exempel från tidigare valrörelser – jag behövde aldrig börja från noll.

Tredje uppvaknandet kom med första barnbarnet.

– Jag kollade upp vad han kommer få i pension. Nu får vi i genomsnitt 45 procent av lönen, men den här killen får bara 17 procent - han kommer inte bli mätt.

Allt detta fick Marianne att skriva boken och gensvaret hon mötte visade att åldrande är en stor fråga.

Hur har ditt eget åldrande varit så här långt?

Jag har alltid varit frisk, inget att tampas med, förutom lite diabetes, så åldrandet har varit väldigt lite i mitt ”mind”. Men i min omgivning pratas det mycket sjukdomar. Det är klart att allvarliga saker måste man lufta, men det får inte bli ens huvudintresse. Där tror jag SWEAH gör stor nytta, med fantastiska forskningsframgångar med stora hälsovinster för gruppen 65 plus. Det går inte jämföra min och min mammas åldrande, det är stor skillnad.

Blandning av åldrar är bäst

Vad har du för tips till alla oss som inte är kändisar?

– Det finns fullt av möjligheter i ideella sektorn. Men vi sätter hinder för oss själva om vi känner att vi inte är önskvärda, så sträck på ryggen och ta plats! Erfarenhet kan bara nås genom ett långt liv och den är guld värd. Det finns inga belägg för att vi äldre ska ge plats åt yngre. I alla livets situationer är en blandning av åldrar bäst.

"Erfarenhet kan bara nås genom ett långt liv och den är guld värd."

Utöver att ta emot priset på NKG i juni ska Marianne Rundström leda en nordisk halvdag på konferensen.

– Det ska bli väldigt intressant att se vilket fokus andra länder har, Finland har till exempel haft stora kampanjer med popstjärnor för att få folk att jobba längre. Det ska bli roligt och se vad vi kan kopiera till Sverige. Sen är den stora glädjen med SWEAH att möta alla unga doktorander. Åldrande är ingen fråga för äldre, det är absolut en fråga för alla.

Möt och lyssna till Marianne Rundström på Nordic Congress of Gerontology 2024.